Csodaszarvas iskolai közösségi program
A Széchenyi 2020 program keretében megvalósuló projekt
A programban megvalósuló tanulási alkalmak nem hagyományos iskolai tanórák, hanem a diákok érdeklődéséhez közel álló témák szabad feldolgozására adnak lehetőséget. A pedagógusok új képzési formákat próbálhatnak ki, a tanulók pedig élményszerű közösségi alkalmakon gazdagodhatnak érdekes-értékes ismeretekkel.
A Programhoz a tankerületen keresztül csatlakoztunk 2018-ban. Az általunk kidolgozott témamodul a hagyományok őrzéséhez kapcsolódott. „Nemzeti és kulturális identitás, hagyományőrzés, anyanyelvápolás” címmel.
Az alsó tagozatban a napközis tábor programjának kidolgozásával, szervezésével és lebonyolításával vettünk részt a kísérleti fejlesztő munkában 20 tanulóval.
A heti terv megalkotásában voltak kötelező elemek, amelyeket nem lehetett kihagyni, de a nagy része az a helyi viszonyokhoz és lehetőségekhez alkalmazkodott. Remekül ki tudtuk használni Létavértes kulturális és építészeti adottságait, emberi erőforrásait, így a programok nagy részét helyben valósítottuk meg.
A tervezés során nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a gyerekeknek olyan programokat szervezzünk, amelyek során az élménypedagógia módszereit alkalmazva, korszerű, aktív tanulással fejlődjenek a tanulók kompetenciái, bővüljenek ismereteik és legyen részük érdekes közösségi élményekben.
Idén harmadik alkalommal szerveztünk a „Csodaszarvas” keretén belül hagyományőrző napközis tábort.
Június utolsó hetében 20 második osztályos tanuló vett részt benne 2 tanító néni vezetésével. A tábor a gyerekek számára teljesen ingyenes volt, sőt még „Csodaszarvas” logóval ellátott pólót, sapkát és tisztasági felszerelést is kaptak.
Az öt nap alatt egy „időutazáson” vehettek részt a gyerekek, amelyen megpróbáltuk bemutatni elődeink életmódját, életvitelét, étkezési, tisztálkodási és kulturális szokásait.
Megismerkedhettek a gyerekek a népi építészet ritka emlékével a vízi vágóhíddal és a mészáros mesterség eszközeivel.
A „Madársuli” érdekfeszítő bemutatóján találkozhattak Törpivel a kisbagollyal, aki tagadhatatlanul a gyerekek és felnőttek körében is a legnagyobb népszerűségnek örvendett.
Részt vehettek „Mesetúrán”, ahol egy mese főszereplői lehettek, ahol hétpróbát kellett kiállniuk, hogy elnyerjék a királylány kezét.
Kirándulást tettek egy nap a nyíregyházi Skanzenba, ahol a paraszti életvitel megismerése mellett, a gyertyaöntés technikáját is elsajátíthatták.
Az „Íjászbemutatón” egy távlövő íjásztól betekintést nyerhettek a tradicionális íjászat rejtelmeibe.
Ezeken kívül még nagyon sokféle szórakoztató foglalkozás részesei lehettek a gyerekek. Kézműves-, drámapedagógiai-, népzenei foglalkozáson vettek részt, megismerkedhettek népi játékokkal, s kipróbálhatták milyen játékokkal játszottak a gyerekek a egyközépkori játszótéren.
Utolsó nap elültettük a tábor virágait és feldíszítettük a tábor fáját, amire a tanulók a legkedvesebb program rajzát akaszthatták fel. Minden nap nagyon jó hangulatban telt el, a gyerekek sok ismerettel, élménnyel gazdagabban mentek haza.
Menyhártné Bora Edit
A bejegyzés megosztása: