Az idén a tankerület jóvoltából iskolánk tanulói egy különleges karácsonyi ajándékban részesültek. Egy Ubtech Alpha 1E Programozható humanoid robot érkezett hozzánk.
Az Alpha 1E humanoid robot segítségével a gyerekek olyan készségeket sajátíthatnak el, amelyek megkönnyítik az eligazodást a rohamosan változó digitális világban.
Az emberi testet utánzó formát 16 szervomotor mozgatja, melyek önálló IP címekkel rendelkeznek és infravörös érzékelők, gyroszkópok adatszolgáltatásának összehangolásával olyan összetett mozgásokra is képes, mint fekvőtámasz, kézenállás.
Amellett, hogy előre programozottan fordul jobbra, balra, halad előre, hátra és oldalra, jógázik, kung-fuzik, táncol és akár mesél is angol nyelven, grafikus alapú programnyelvén bármilyen más mozgássor megtervezhető számára. Új „testtartás” algoritmusa révén sétálás közben még emberibb hatást kelt, mint eddig bármikor. Szenzorain keresztül „érzi” környezetét, intelligensen alkalmazkodik és reagál.
A kicsomagolás után rövid demók segítségével szemléltettük a robot képességeit, láthatóan a gyerekek nagy örömére. Az angol nyelvet tanulók egyszerűbb vezérlőparancsok segítségével irányíthatják is.
A Rozsnyai Gyűjteménybe látogattunk el december 5-én a 8.a osztályos tanulókkal és a könyvkuckós diákokkal. „Az Érmellék elfeledett világa…” időszaki kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai órán a gyerekek Kővári Emese vezetésével megismerkedtek a pákászok életével, az Érmellék vízi világával.
Szervező és kísérő pedagógusok: Milotai-Kiss Ildikó, Milotai József
Különleges élményben volt része 6. évfolyamos diákjainknak december 4-én. A debreceni
Bűvösvölgy médiaértés-oktató központba látogattak el és csoportos foglalkozásokon vettek részt. Ezen a napon tanulóink különböző szerepkörben (színész, műsorvezető, újságíró) próbálták ki tehetségüket, ismerkedtek a rádiózás, a filmkészítés, a híradózás és az újságkészítés rejtelmeivel. A program célja, hogy támogassa a gyerekeket a média tudatos és biztonságos használatában.
Szervező pedagógus: Molnárné Pelei Andrea
Kísérő pedagógusok: Bertóthy Tamás, Máté József, Milotai-Kiss Ildikó
A 2019. december 7-én lebonyolított Pályaorientációs napon a 7b osztálynál először az iskolánk védőnője, Janka Sándorné Edit tartott egy „Hogyan lettem védőnő” című előadást. Ezt követően az iskola udvarán felállított termálvízkút fúrótornyát néztük meg közelebbről, illetve az ehhez tartozó további eszközöket, lakókonténereket és munkálatokat. A műszakvezető rövid tájékoztatót tartott a nem éppen irigylésre méltó munkáról. Miután jól átfáztunk, visszavonultunk az iskolába, ahol a számítógép építés alapjaival ismerkedtek a gyerekek az osztályfőnökük vezetésével.
Iskolánkban már több éve hagyomány, hogy a Határtalanul program felhívására hetedikes tanulóinknak összeállítunk egy olyan programot, amelyben a mai országhatáron kívül rekedt területek történelmével, földrajzával, irodalmával ismerkedhetnek meg. Tesszük ezt azért, mert úgy gondoljuk, hogy „az elméleti tudás lelkesedése eltörpül azon érzések mellett, amelyek bennünk ébrednek, ha egy-egy történelmi emlék, egy düledező várrom a maga valóságában bontakozik ki szemünk előtt, vagy egy csata helyét, a régi dicső emlékek színterét természetben keressük fel; ha elmerengünk egyik-másik magasabb bércről nyíló körképen, amelyben szemünket, lelkünket gyönyörködtetve bontakozik elénk hazánk erdős-hegyes, folyóvizek ezüstszalagjaival végigszántott, termékeny rónaságokkal váltakozó és falvakkal tarkított szép földje; vagy ha vándorútunkon megpihenve, elmélázva hallgatjuk a hegyi patak csörgedezését, amely arról regél, hogy ő is a magyar föld szülöttje, a mi magyar anyaföldünket öntözi és átérezzük, hogy mindaz, amit így megismertünk, megszerettünk, a mi sajátunk, a mi édes szülőföldünk!” Reichart Géza
Azzal a céllal állítottuk össze a pályázati programunkat, hogy tanulóink az országhatárt átlépve megértsék azt, hogy a határ két oldalán élőket összeköti a közös történelmi múlt, a közös földrajzi egység és az összetartozás.
Torockó a Székelykő lábánál
A kirándulás előtt a sor került az előkészítő foglalkozásra, ahol az utazáson résztvevő tanulók megismerték a „Határtalanul!” programot és az utazás napjainak programját. A szaktanárok színes ppt. bemutatót tartottak a felkeresendő helyszínekről. Az előkészítő foglalkozás után a tanulók vidám vetélkedőn vettek részt, ahol a hallottak és látottak alapján mérték össze tudásukat. Az indulás előtt az utazó tanárok segítségével megvettük az emlékkoszorúkat, nemzeti színű szalagokat és az útra való gyümölcsöt, édességet, gyümölcslevet.
Elérkezett az indulás napja. A határ átlépése után a tanulókkal megbeszéltük az óra átállítást, Románia földrajzát, a pénzváltást és a pénz használatát. Utunk első megállója Szilágysomlyó a Kraszna folyó partján. A Báthori család egykori várában hallgattuk meg a tanulói beszámolót, amit Milotai tanár úr érdekes ismeretekkel egészített ki. Következő megállónk Zsibó volt. A Wesselényi családról és a fénykorában csodálatos kastélyról Máté tanár úr tartott bemutató előadást. Az egykori kastélykertben egy színvonalas botanikus kertet alakítottak ki, amit a gyerekekkel közösen fedeztünk fel.
Rövid kitérőt tettünk Almásgalgóra, ahol a „sárkányok kertjének” érdekes alakzatait jártuk körbe. Itt lehetőség volt közvetlenül szemléltetni, a külső erők felszínalakító munkáját.
Délután megérkeztünk Kolozsvárra. A város felfedezését a Farkas utcán kezdtük, majd a várfal érintésével a főtérre érkeztünk. Sajnos a Szent Mihály templomot csak kívülről tudtuk megcsodálni, mert restaurálás folyik az épületben. Mátyás király szülőházánál felelevenítettük a tanulókkal az „igazságos” királyról szóló mondákat. A sétánk során igyekeztünk a tanulóknak szakszerű történelmi, művészettörténeti tájékoztatást adni. A nap végén a tanulók már izgatottan várták, hogy mikor érkezünk a szállásra, de még jobban izgultak, hogy ki-kivel fog egy szobába kerülni. A szállásunk nagyon rendezett és kényelmes volt és nagyon finom ételekkel vártak bennünket.
Második napunk a tartalmas reggeli után Nagyenyeden kezdődött. megismerkedtünk a városkával, majd a Bethlen Kollégiumba mentünk, ahol a hetedikes tanulókkal közös programon vettünk részt. Az iskolánk tanulói néhány verssel készültek, majd a versek után közös éneklésre került sor. Megható volt hallgatni a két iskola tanulóinak közös énekét, „ Hogy történjen bármi, amíg élünk s meghalunk, mi egy vérből valók vagyunk! „
Az ebéd előtt a kollégium alatt található boros pincével és a helyi szőlőművelés hagyományaival ismerkedtünk meg, majd elfogyasztottuk a finom ebédet.
Nagyenyedi Református Kollégium – Bethlen Gábor szobránál
Délután a lélegzetelállító Kőközi szoroson utaztunk keresztül és érkeztünk meg Torockószentgyörgyre. A gyerekek már nagyon várták a túrát, amely során a szikla csúcson álló Ilona várat „hódítottuk” meg. A várban megtartott földrajz óra mindenki számára emlékezetes marad. A nap vége felé Torockóra érkeztünk, ahol a falu főterén található játszótér takarításával segítettünk a helyi közösségnek. Estére visszaérkeztünk Kolozsvárra, a szállásunkra, ahol a napi események felelevenítése és dokumentálása után jólesett a pihenés.
A harmadik napot Tordán töltöttük. Délelőtt felkerestük a sóbányát, ahol idegenvezető kíséretében ismerkedtünk a földalatti csodával. Ebéd után ismét túracipőt húztunk és végig sétáltunka tordai hasadékon. A gyerekek felidézték a hasadék kialakulását „magyarázó” mondát, majd a sziklafalak között megbeszéltük egy rendkívüli földrajz órán a hasadékot létrehozó folyamatokat.
A túra után fáradtan, de sok-sok ismerettel gazdagodva indultunk hazafelé. Hazaérve a szülők és a gyerekek hálásan köszönték meg a csodálatos három napot!